Finalist 7: Sigurd

Finalist 7 er Sigurd.

sigurd2.jpg

Du vant med et dikt. er poesien sentral i ditt liv og virke, eller var
dette et triks for å tekkes idol-velgerne?
Det viktige er jo å dra poesien ut av Wergeland og andre gamlingers tørre hender og skape noe selv ut av det. Gatas Parlament er jo vår tids beste poetikere, og jeg tro jeg har lært mye av dem. Det er ikke noen motsetning fra at poesien er «sentral i mitt liv» og at jeg prøver å tekkes Idol-velgerne. Man vil jo vinne også.

Blogget siden?
Jeg hadde en Livejournal en gang på videregående, men skrev bare i den i to-tre måneder. «Historisk Revolusjon Opphøyd i Pi» startet jeg i oktober 2006, «Sigurd i USA» startet jeg i august 2007, og «Rødt Sentrum» samlet de to sistnevnte Bloggspot-bloggene i en WordPress-blogg i oktober 2007. Det er der jeg er nå.

Hvordan føltes det å vinne?
Jeg stoler på mine ferdigheter som dikter. Det blir nok veldig vanskelig å gjøre det sterkt i andre kategorier. Jeg var tidligere treningsnarkoman med et vinnerinstinkt som tidvis overskred pusteinstinktet. Nå har jeg i hovedsak sluttet med sporten, så det er godt å vinne litt igjen.

Hvordan vil du beskrive bloggen din?
Først og fremst er den ikke veldig godt oppdatert. Jeg skriver vel i hovedsak det som faller meg inn, og det kan falle inn under veldig mange kategorier. Litt skjønnlitteratur, en del politikk, en del memeer og sånt. Baby-bilder er også en klassiker.

Og deg selv?
Revolusjonær, rød politiker som prøver å gjøre alt, og som lykkes halvveis med alt sammen. Jeg er en geek og stolt av det. Jeg bruker veldig mye tid foran skjermen og kan spille avanserte brettspill hele natta. Jeg tror jeg er litt kjekk, men jeg har aldri lært meg å utnytte det.

Hvilket temaord frykter du i finalen?
Se&Hør-ord og annen populær -Hollywoodske finurligheter. Kanskje spesielt «Heath Ledger», iogmed at jeg fortsatt ikke vet hvem han er….

Akkurat nå er det ledende temaordet «støvsuger» (intervjuet er tatt opp før det ble klart at ‘skrivekurs’ er første finaletema). Hvordan passer støvsuger deg i finalen?
Jeg tror det passer bra. Jeg fikk støvsuger i bursdagsgave og jeg er veldig fornøyd med den. Neste generasjons støvsuger er konge og man får nesten lyst til å støvsuge. (Legg merke til ordet «nesten») Jeg kan også dra ordet litt lengre og snakke politikk ved å snakke om et svevestøvsugeanlegg jeg ønske å lage i de mange tunnelåpningene her i Tromsø. Bra for helsa.

Hva forbinder du med ordet ‘sanselig’?
Jeg tenker på ting som skaper en stemning eller en følelse uten at man bruker hverken synet, hørselen, smaksløkene, nerver eller luktesansen. Den 6te sans er sanselig.

I hvilken grad er du redd for at stempelet som Idol-Sigurd kan
bli en belastning?
Pssss. Det er da ingenting, jeg har da hatt verre stempel enn det. (uten at vi skal gå i detalj.) Jeg er PR-kåt som fy, så hvis Idol-Sigurd får paparazzien etter seg så skal jeg posere godt. Jeg var jo med i Idol andre året. (uten å hevde meg noe særlig.) Så man kan vel kalle meg Idol-Sigurd allerede.

Hvordan ser du for deg din videre bloggekarriere?
Mer politikk, men mindre tid. Det går vel opp og ned. Jeg er litt perfeksjonistisk, så hvis jeg skriver om en politisk sak liker jeg å ha alle fakta på bordet. Jeg må trene i å produsere tekster. Det er litt av poenget med bloggen min.

Hvem tror du vinner blogg-idol?
Hjorthen. Han kan fikse opp noen finurlige vendinger og innlegg.

Jeg er en stor fan av deg. Håper vi kan treffes en gang. Men lurte bare
på en ting. Er du singel? Hvordan vil du beskrive drømmedama/typen din?
1. Takk for at du er fan!

2. Vi kan treffes en gang. Jeg sitter på studenthuset hele tida, da kan du få en autograf også.

3. Jeg er nok singel ja. Det er så mange fine, smarte, sexye og morsomme jenter og damer der ute, så det er vanskelig å bestemme seg for hvem man skal bruke energi på.

4. Det er viktig at hun får meg til å le, men nesten viktigere at jeg får henne til å le. Å spre glede, og å gjøre livet bedre til noen er viktig. (Og jeg gjennomskuer lett falsk latter…)

Energisk er et annet nøkkelord. Og jeg hater sjalusi. Hvis jeg skal lukke øynene og beskrive utseende, så er det en relativt lav, brunette med halvlangt/kort rufsete hår. «Lovehandles» er sexy og hun skal ha et varmende smil.

Det er ikke til å legge skjul på jeg vil se deg naken – hvor høy er du?
Jeg er 183 cm, og jeg håper ellers at det ikke er «Red» som står bak dette spørsmålet. (Det håper vi også, red.anm.)

Du har jo allerede bevist hvor fantastisk flink du er til å skrive, er
du like flink i alt du legger fingrene på?
Jeg er flink til litt av hvert skal du se. Grrrr….

Jeg må ærlig talt si det blir litt vel mye, rett og slett kvalmende
overfokusert på deg og ditt behov for å være i fokus. Hva tenker du selv om dette?
Er det ikke derfor man blogger da? For å gi litt av seg selv. Som historiker vet jeg dette. Enten lærer du av å feile, eller så lærer du av andres feil. Så jeg håper jeg har litt å lære bort.

4 Responses to Finalist 7: Sigurd

  1. Avil sier:

    Om du ikkje veit kven Heath er, så er det fordi du ikkje har sett A Knights Tale. Og den bør du jo sjå.
    Sidan du openbert ikkje er nokon Brokeback Mountain-mann (eg vil meine ein må ha aktivt oversett filmar som får så mykje omtale om ein ikkje har sett hovudrolleinnehavarane sine bilete nokon stad ;-)).

    Og gratulerer med finaleplass!

  2. Avil sier:

    var.

    Kven Heath var.

    *hulk*

  3. Sigurd sier:

    Jeg gjør det til poeng å ikke vite noe om artister eller skuespillere, uansett om jeg liker de eller ikke. Det er ikke det som betyr noe, det er hva de skaper i sitt kulturelle uttrykk.

    Skjønt, det er vanskelig å unngå å vite alt om Britney og lignende severdigheters personlige liv. Men det er jo like barbarisk å godte seg i andres elendighet som det var for romerne å se gladiatorer bli fillerevet av løver…

  4. […] Jeg har nettopp blitt intervjuet. Det finner du her. […]

Legg igjen en kommentar

